Анна Прокаєва
Журналіст, регіональний представник ІМІ у Харкові.Регіональний координатор екоакції Зробимо Україну чистою!Іініціатор та учасник просвітницьких кампаній з енергоефективності. Автор книжки Про енергоефективність просто

Тематичне наповнення харківських ЗМІ

1285

 

Веб-ресурси: обмаль журналістської роботи

По-перше, різняться ресурси кількістю новин: 205 у Статус Кво та 147 у 057. Місцевих новин серед загальних - в обох виданнях більшість (у середньому 90%). Про місцеву владу серед інших новин присвячено 14,3% у 057 та 17,5% у Статусі Кво. Але досить часто це матеріали подані прес-службою місцевих адміністрацій. Такі новини подаються без видимої журналістської роботи, тому частину таких новин ми віднесли до “паркету”. Більша кількість таких “паркетних” матеріалів зафіксована у “Статусі Кво”.

Що характерно для останнього ресурсу, у ньому періодично подаються не тільки новини міста, а також і регіону http://www.sq.com.ua/redirecter.php?site_name=http://sigmatv.net.ua/news/7779-u-lozovij-zris-tarif-na-vodu-dlya-meshkantsiv-bagatopoverkhivok. Новини з Лозової друкуються з періодичністю, що говорить про співпрацю редакцій чи солідарність власників медіаресурсів. Оскільки під час попередніх місцевих виборів тоді ще кандидат, а нині діючий голова міської ради Лозової так само досить часто звучав у Статусі.

Зрідка в усіх ЗМІ траплялися всеукраїнські новини, які є резонансними та суспільно важливими ( влада: http://www.sq.com.ua/rus/news/ekonomika/26.02.2016/yacenyuk_soglasilsya_ujti_v_otstavku/ (Статус Кво), АТО:http://www.057.ua/news/1136263)

У цей період багато новин було присвячено темі ЖКГ, а саме підвищенню тарифів на енергоресурси.

“Джинси” у цих ЗМІ було помічено обмаль. Переважна більшість з них - комерційна і на 057.ua. Реклама компаній та її продукції була позначена як “Новини компаній” (http://www.057.ua/article/1131363), у той час коли на веб-ресурсі є рубрика “Реклама”, де знаходяться аналогічні матеріали (http://www.057.ua/article/1142311). За яким принципом редакція розподіляє матеріали за цими рубриками - незрозуміло. Також віднесли до “джинси” деякі матеріали Статусу Кво. Наприклад, матеріал про досягнення ДП "Завод им.Малишева" за період керування виробництвом Александром Хланем: "За четыре месяца пребывания на занимаемой должности Хланя на склад были сданы "Оплоты", десятки МТО, двигатели для Харьковского КБ по машиностроению, произведены запасные части на экспорт", - сообщили на заводе".

Про волонтерів, активістів найбільша кількість новин представлена у Статусі Кво. Зустрічалися унікальні новини, які можна було прочитати власне лише на цьому ресурсі.

Принцип достовірності в обидвох ресурсах був абсолютно дотриманий. Чого не можна сказати про стандарту збалансованості та відокремлення фактів від коментарів - зрідка зустрічалися матеріали з таким порушенням - 3%. Основна особливість веб-ресурсів у тому, що мало оригінальних новин, власне журналістських матеріалів, натомість багато новин від прес-служб чи передруків із сайтів інших організацій, офіційних установ, органів влади. Відсутність перевірки інформації призводить до того, що деякі новини сприймаються як несбалансовані та позитивно налаштованими щодо місцевої влади. Наприклад, досить однобічно поданий матеріал про конфлікт між владою міста та громадською організацією і по суті новина є передруком “промерівського” видання "Городской дозор". У матеріалі представлена лише одна точка зору - представник департаменту. Натомість, у тих же новинах АТН спостерігається тенденція до надання більшого слова громадським активістам.

Телебачення: тяжіння до “прес-релізовості”

Власне такий висновок можна зробити відносно новин телеканалу ОТБ. Велика кількість яких є студійними, без відеоряду та без самостійно відзнятого матеріалу. Вважаємо, що така тенденція продиктована фінансовою бідністю телеканалу, які не мають можливості виїхати на місце подій та вимушені передавати новини за даними офіційних прес-служб.

Про місцеву владу обидва телеканали розповідали нерівномірно - 15 сюжетів на ОТБ та 6 - на АТН. Але після аналізу цих матеріалів, зважаючи на “прес-релізовість” новин ОТБ, власне журналістських матеріалів вийшло на обох каналах рівномірно - по 5.

Телевізійники серед інших промоніторених ЗМІ найбільше зосереджені на місцевих подіях. І водночас саме на ТБ було зафіксовано лише один матеріал замовного характеру.  Це стосується сюжету на АТН про обігрівачі, де були показані логотипи та названий бренд виробника.

Переважна більшість новин про місцеву владу на обидвох телеканалах була нейтральною. Проте на АТН два сюжети відрізнялися негативними матеріалами відносно місцевої харківської влади.

Також на телеканалах представлені сюжети про житлово-комунальні питання (по 7%) та діяльність активістів (10% на ОТБ та 21% на АТН).

Якщо для теленовин ОТБ характерна більша нейтральність, то для АТН - більша різноманістність тем, а також у випуску представлено більше аналітичних та проблемних новин, хоча можна відчути позицію редакції щодо місцевої влади.


Газети: від локальності до глобального

Саме такий висновок можна зробити від порівняння двох місцевих газет. Якщо “Вечірній Харків” свою увагу зосереджує на місцевих подіях (67%), то  у “Время” - на національних та світових (26% матеріалів місцевої тематики).

Велика кількість матеріалів останнього видання - передруки офіційних прес-служб та інтернет-мережі.

Відповідно матеріалів, присвячених місцевій владі, у “Время”  так само незначна кількість - 5,3%, більша частина яких - оригінальні журналістські матеріали (70%), у той час коли у “Вечірньому Харкові” про місцеву владу присвячено майже 20% від загальної кількості матеріалів. Більшість з яких - оригінальні журналістські тексти (80%). Про владу обидві газети намагаються триматися принципу нейтралітету. Наприклад, новину про коментар депутатки “Самопомочі” “Вечірка” подала без зазначення приналежності експертки до політичної сили, нотомість, як на веб-ресурсі була вона зазачена у заголовку - “"Самопомощь" требует пересчитать тарифы на отопление

Фракция партии  "Самопомiч" Харьковского горсовета внесла депутатский запрос относительно перерасчета тарифов на отопление. Об этом 24 февраля на сессии горсовета сообщила депутат от партии  "Самопомiч" Елена Ворона”.

Щодо “джинси”. Вона була зафіксована в обох виданнях: у “Время” - 4 матеріали (близько 2% від загальної кількості), у “Вечірньому Харкові” - 5 статей (5%). Переважна більшість з них - матерали про харківські виші та їхні досягнення.

Під час двотижневого моніторингу значна увага друкованих видань була присвячена темі ЖКГ. Це були не тільки новинні тексти, а також обглядові, проблемні матеріали.

Щодо представлення активістів, волонтерів у газетах, то ситуація не однакова. Якщо у “Вечірньому Харкові” ця тема висвітлюється періодично (10,3% матеріалів), то у газеті “Время” - лише 2 статті. (0,9%)


Замість висновку

Якщо робити загальний висновок за уміма промонітореними ЗМІ, то веб-ресурси дають більш широкий погляд на події, натомість цей погляд досить часто “очима” не журналістів, а прес-служб (зацікавлених осіб). У теленовинах піднімаються питання проблемні, журналісти намагаються розкрити тему всебічно, проте ангажованість щодо міської влади присутня. Газети наповнені всебічними темами, але не вистачає більш критичного погляду та розслідувальницької прискіпливості у розкритті теми.

 

 


Комментарии